‘Het lukt me nooit, anderen zijn veel beter dan ik!’
Het is drie uur, de school is uit, vrolijk huppel ik samen met mijn vriendinnetje naar huis. Onder mijn arm een werkboek van spelling. Spelling… Ik vind het lastig! De juf gaf me elke week werkbladen mee om thuis te oefenen. Trouw maakte ik mijn oefenen elke keer weer, maar dat zorgde er niet voor dat mijn spellingsvaardigheden verbeterden. Nee! De goed bedoelde extra oefeningen zorgden ervoor dat ik mijn motivatie en onbevangenheid verloor voor alles wat met taal te maken had. Maar het ergste van alles was het feit dat ik me minder voelde dan de rest. Ik werd onzeker over mijn kunnen en over mij als persoon, dit uitte zich ook in angsten.
Ook als ouder weet ik hoe lastig en soms ook confronterend het kan zijn als je kind worstelt met angsten. Ik ken de uitdagingen, ik heb ervaren hoe de relatie met je kind soms onder spanning komt te staan. En ik weet dat het soms zoeken is naar de juiste aanpak.
Ik heb 23 jaar gewerkt in het Speciaal Onderwijs. Ik heb vele leerlingen lesgegeven die meerdere faalervaringen achter de rug hadden en het vertrouwen in zichzelf en zelfs de omgeving verloren waren. Ik ben ervan overtuigd dat het vergelijken met de norm, niet goed is voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Ik zie regelmatig kinderen die didactisch vastlopen, waarbij vaak het onderliggend probleem van sociaal-emotionele aard is: Angst, twijfel, onzekerheid regeren.
In 2018 startte ik met de opleiding tot Kindercoach/counselor. Ik ging me nog meer richten op die sociaal-emotionele problematiek en leerde om kinderen de kracht in zichzelf weer terug te laten vinden. In 2022 voelde ik aan alles dat ik niet meer paste in het onderwijs. Ik moest me volledig gaan richten op mijn praktijk; het bijstaan van kinderen en ouders die zich even ‘verloren’ voelen. Ik help deze kinderen om de kracht in zichzelf weer terug te vinden.
“Ilse is oprecht geïnteresseerd en wil het beste voor de kinderen, zonder de lat te hoog te leggen. Ilse geeft vertrouwen.”
Ik zou een ander kind geweest zijn als…
In mijn jongere jaren had ik graag hulp gehad van iemand die mij mijn kwaliteiten liet inzien. Iemand die mij liet inzien dat je meer bent dan enkel je cognitieve prestaties. Ik had graag iemand naast me gehad, die me leerde dat niet alle gedachten waar zijn. En wat als ik had geweten dat iedereen angsten, onzekerheden en uitdagingen kent. Hoe zou het geweest zijn als ik had geleerd dat deze emoties bij het leven horen, maar dat het je leven niet hoeft te bepalen? Hoe zou het zijn geweest als iemand die mij geleerd had, hoe ik met mijn emoties moest omgaan? Dan was ik een ander kind geweest: Een kind dat meer ontspanning ervaarde, meer zelfvertrouwen had. Een kind dat grip had op haar emoties en wellicht wel beter had kunnen presteren op school. Maar bovenal zou ik op jonge leeftijd al hebben kunnen ervaren dat je goed bent zoals je bent en dat je meer kan dan je denkt. Dat gevoel gun ik elk kind!
“Ilse is gericht op het kind en het gezin, constructief en positief in benadering, ondersteuning en uitleg.”
Ik leer jouw kind zijn emoties te (h)erkennen en begrijpen, kwaliteiten en krachten te ontdekken. Zodat jouw kind de tegenslagen en uitdagingen van het leven kan doorstaan. En een eigen weg kan kiezen, het pad dat jouw kind en jullie als ouders Heppie maakt.
Ik heb veel ervaring opgedaan in het Speciaal Onderwijs. Ik heb veel te maken gehad met (faal)angstige kinderen, gepeste kinderen, extreem boze kinderen, onvoldoende weerbare kinderen, kinderen met een stoornis zoals ADHD of ASS, waarvoor het leven niet altijd even makkelijk is. Ik maak het verschil door zonder oordeel vanuit oprechte betrokkenheid te luisteren. Door jullie en jullie beleving serieus te nemen, gevoelens te erkennen, door steeds te denken in kansen en uit te gaan van jullie kwaliteiten en mogelijkheden. Ik denk niet in labels, maar kijk wat de behoefte van jullie kind is.
Er is niemand die ons beter kan vertellen wat het probleem is dan het kind zélf!
De leerlingen op school hebben mij geleerd om achter gedrag te kijken: Achter elk ‘moeilijk’ gedrag, staat een kind dat het moeilijk heeft en jouw steun nodig heeft. Deze manier van kijken naar gedrag, past bij mij en is mijn drijvende kracht.Ik weet wat jouw kind nodig heeft om zich goed te voelen.
Denk je nu, dit voelt goed. Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Ilse Jansen-Merkx
06-10506779
ilse@heppie-kindercoaching.nl
“Ilse is toegankelijk.
Ze gaf zowel onze dochter als ons het gevoel dat we het goed doen, en dat het oké is als het even niet lukt.”
Als je je afvraagt hoe het mij is afgelopen…
…Mijn spelling en taalvaardigheid zijn nog steeds waardeloos, maar ik ben een heel gelukkig en tevreden mens, gelukkig getrouwd en moeder van een dochter (2012) en een zoon (2014). Ik vond het vertrouwen in mezelf terug door mijn hart te volgen en te doen waar ik Heppie van word. Het onvoorwaardelijk vertrouwen en de liefdevolle steun van mijn ouders, maakten voor mij als kind het grote verschil. Ik heb altijd naar mijn hart geluisterd, mijn gevoel gevolgd. Ik maak mijn dromen waar, door de doelen te stellen en te denken in mogelijkheden. Ook als het niet makkelijk is, lukt het mij om mijn uitdagingen aan te gaan en door te zetten. Mijn optimistische kijkt helpt me om mijn grenzen te verleggen en daar plezier in te hebben. Nog steeds ken ik momenten van onzekerheid en angst, dit hoort bij het leven, maar ik laat ze mijn leven niet beïnvloeden. Ik kies mijn pad en daar geniet ik enorm van. Ik doe waar ik Heppie van word: Begeleiding geven aan ouders en kinderen waarbij het even niet zo lekker mee gaat, die even dat steuntje in de rug kunnen gebruiken, om vervolgens de weg op eigen kracht te gaan vervolgen.
Als je in jezelf gelooft, kom je er, op jouw manier, via jouw weg.
Ilse Jansen-Merkx
06-10506779
ilse@heppie-kindercoaching.nl
“Ilse is heel zeer laagdrempelig benaderbaar.
Als ouder laat je je kind direct in vertrouwen bij Ilse achter. Dat is een heel fijn gevoel!”
Ervaring
Veel ervaring en expertise rondom thema’s als faalangst, omgaan met emoties, zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Speelse begeleiding
Je kind vindt zijn eigen oplossingen door middel van creatieve werkvormen zoals spel en tekenen.
Gegarandeerde groei
De coachingstrajecten hebben gegarandeerd een positieve invloed op het zelfvertrouwen van je kind.